Turinformasjon

Blåenga 633 moh.

Turforslag i Blåengaområdet

Blåenga er et turmål 633 moh. på Vestmarka i Våler. Hytta står åpen for turgåere sommer og vinter. Det står varme på i hytta slik at det alltid er en viss temperatur inne.

Skiturer

For kart over skiløyper – se skisporet.no

Gjerdrumsætra–Blåenga

Den mest brukte skiløypa til toppen. Fin familietur. 5 km hver vei.

Veibeskrivelse fra fylkesveien på vestsida i Våler:

Følg skilt til Nortura (Samvirkekylling), kjør forbi Rud grendehus og Nortura. Sving opp til venstre, Gjerdrumseterveien (bomvei) ca. 1,5 km etter Nortura. Kjør Gjerdrumseterveien oppover ca. 5 km. Parkeringsplass ved veien (kartkoordinat: N 600 41. 425 E 011041.459).

Rudsetra–Blåenga

Den korteste skituren til toppen – ca. 3 km, men større høydeforskjell enn fra Gjerdrumsetra. Veibeskrivelse: se over. Fortsett forbi p-plass ved Gjerdrumsetra og kjør videre ned til Sætersjøen. Fortsett rett frem i krysset og kjør videre til Rudsetra. Parkering i krysset.

(kartkoordinat: N 600 39.147', E 110 41.632') .

Tæppa–Blåenga

Fin tur for den som liker motbakker opp og utforbakker hjem igjen, ca. 6,5 km hver vei.

Veibeskrivelse fra fylkesveien på vestsida: følg skilt i retning Nortura. Sving til venstre etter Rud grendehus. Fortsett Gunnarsrudveien rett frem til veien krysser Magnesåa og svinger 90 grader til venstre.  P-plass der løypa går opp til høyre rett etter svingen (kartkoordinat: N 600 40.346', E 110 46.723').

Toterudsetra–Blåenga

Bratt opp og morsom utkjøring ned. Ca. 2,7 km hver vei.

Veibeskrivelse: Kjør Solør-Odalsveien og følg vei til høyre mot Toterudsetra. Man kan enten parkere her eller fortsette ca. 1 km forbi setra. P-plass der løypa fra Blåenga kommer ned på veien (kartkoordinat: N 600 38.568', E 110 41.988').

Fra Toterudsetra kan man også gå løypa nordover til Rudsetra og gå derfra til Blåenga og for eksempel kjøre ned til Toterudsetra igjen.

Svennebysetra–Blåenga

For de som ønsker en lengre tur. Ca. 7,5 km hver vei. Kjør Solør-Odalsveien og ta av veien til Svennebysetra. Parkering langs veien nedenfor setra. Ta løypa opp vollen og forbi den gamle skihytta.

Stier til Blåenga

For kart over stier, se lenger ned på siden

Sjuerkoievegen–Blåenga. Den korteste turen til toppen. Fin familietur. Det er natursti langs stien opp. Ca. 1,5 km til toppen. Det er også mulig å gå om Orrtjernsmyra der det står en gapahuk, og følge skiløypetraseen derfra til toppen når det ikke er for bløtt på myrene (ny sti her kommer sommeren 2016).

Veibeskrivelse fra fylkesveien på vestsida i Våler: Følg skilt til Nortura (Samvirkekylling), kjør forbi Rud grendehus og Nortura. Sving opp til venstre, Gjerdrumseterveien (bomvei) ca. 1,5 km etter Nortura.  Kjør Gjerdrumseterveien oppover ca. 3 km og sving til venstre inn Sjuerkoieveien. Kjør denne til p-plass i enden av veien (kartkoordinat: N 600 40.149', E 110 43.190').

Butjernet–Blåenga ca. 5,5 km hver vei.

Veibeskrivelse fra fylkesveien på vestsida i Våler: Følg skilt til Nortura (Samvirkekylling), kjør forbi Rud grendehus. Ta til venstre ca. 1 km etter grendehuset og kjør Risåsveien nesten 1,5 km til p-plass ved veien (kartkoordinat: N 600 40.691', E 110 46.090'). Følg grsuveien (lysløypa) ned til Butjernet. Gå over dammen. Stien fortsetter derfra.

Tæppa–Blåenga. Herfra er det flere stimuligheter til toppen - se kart.

Veibeskrivelse fra fylkesveien på vestsida i Våler: Følg skilt til Nortura (Samvirkekylling), kjør forbi Rud grendehus. Fortsett Gunnarsrudveien rett frem til veien krysser Magnesåa og svinger 90 grader til venstre. P-plass der veien går opp til høyre rett etter svingen (kartkoordinat: N 600 40.346', E 110 46.723').

Rudsetra–Blåenga. ca. 2 km hver vei.

Veibeskrivelse fra fylkesveien på vestsida i Våler: Følg skilt til Nortura (Samvirkekylling), kjør forbi Rud grendehus og Nortura. Sving opp til venstre, Gjerdrumseterveien (bomvei) ca. 1,5 km etter Nortura.  Kjør Gjerdrumseterveien oppover videre ned til Sætersjøen. Fortsett rett frem i krysset og kjør videre til Rudsetra (kartkoordinat: N 600 39.147', E 110 41.632'). Ta veien opp til venstre. P-plass der stien tar av fra veien (skilt).

Toterudsetra–Blåenga. 2,7 km motbakke opp langs traktorvei.

Veibeskrivelse: Kjør Solør-Odalsveien og følg vei til høyre mot Toterudsetra. P-plass der traktorveien fra Blåenga kommer ned på veien.

(kartkoordinat: N 600 38.568', E 110 41.988').